Het leerstuk van de nadeelcompensatie is sterk in ontwikkeling. Een regeling voor nadeelcompensatie wordt binnen afzienbare termijn in de Awb (titel 4.5) opgenomen en ook de jurisprudentie is constant in beweging.
In deze cursus wordt ingegaan op het materiële deel van het nadeelcompensatierecht. Besproken wordt wat de (wettelijke en buitenwettelijke) grondslagen voor nadeelcompensatie zijn en naar welke maatstaven wordt bepaald of een recht op nadeelcompensatie bestaat. Daarbij kan worden gedacht aan de speciale last, risicoaanvaarding en het normaal maatschappelijk risico. Ook de weerbarstige problematiek van de kortings- en drempelpercentages zal de revue passeren. Tot slot wordt, op hoofdlijnen, ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen in het planschaderecht, in het bijzonder ten aanzien van de bijzondere invulling die het normaal maatschappelijk risico in dat gebied heeft gekregen.
Na het volgen van deze cursus heeft u de hoofdlijnen van het nadeelcompensatierecht weer goed in beeld, en bent u op de hoogte van de belangrijkste recente ontwikkelingen.
Abonnees Tijdschrift voor Omgevingsrecht, StAB en RegelMaat: 25% korting. Kortingscode: abonnee bestuursrecht
| Datum | 9 december 2013 | Duur | 02:00 u |
| Prijs | € 138,- ex. btw | Starttijd | 14:00 u |
| Punten | 2 PO | Eindtijd | 16:15 u (excl. presentiecontrole) |
![]() |
Pauze(s) | 15:00 - 15:15 |
Michiel Tjepkema is universitair hoofddocent staats- en bestuursrecht te Leiden. In zijn onderzoek houdt hij zich bezig met overheidsaansprakelijkheidsrecht, met het accent op het leerstuk van de nadeelcompensatie (schadevergoeding bij rechtmatig overheidsoptreden) en onverplichte tegemoetkomingen van overheidswege. In 2010 promoveerde hij cum laude op het proefschrift Nadeelcompensatie op basis van het égalitébeginsel. Hij geeft regelmatig PAO-onderwijs, onder meer voor de SSR, Kluwer, centrale en decentrale overheden en de Academie voor Overheidsjuristen. Ook heeft hij contractonderzoek gedaan in opdracht van (onder meer) de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, het Schadeschap Luchthaven Schiphol en het WODC.